P-51D Mustang je legendarni lovački avion iz perioda drugog svetskog rata.
U Digitalnom Borbenom Simulatoru (DBS, eng. “DCS”) ovaj vaduhoplov je simuliran do neverovatnih detalja. Procedure pokretanja motora, poletanja i sletanja gotovo da su istovetne kao i kod pravog Mustanga.
Napredni letni model zahteva veoma pažljivo rukovanje uređajima, palicom i pedalama da bi se avion održao u vazduhu. A u borbenim zaokretima i manevrima, i najmanja greška dovodi do pregrevanja i zaribavanja motora, prevlačenja, kovita i svaljivanja. Kada smo se pre nekog vremena =4c= Grom, =4c= Nikola i ja našli na liniji da malo letimo Mustanga, mislio sam da ću motor lako pokrenuti i bez problema odraditi procedure voženja i poletanja. Ali, ubrzo sam shvatio da ovde treba malo zagrejati stolicu čitanjem priručnika za letenje.
Zbog toga sam odlučio da iz originalnog priručnika izvučem i prevedem poglavlje o redovnim procedurama i da to ovde postavim. Prevod sam podelio u dva dela a prvi se bavi procedurama od provera spolja do voženja. Drugi deo prevoda bavi se radnjama oko poletnja, prilaza za sletanje i sletanja i radu u uslovima niskih temepratura. Prvi deo prevoda može se preuzeti ovde a originalni priručnik DBS simulacije Mustanga, na engleskom jeziku, nalazi se ovde. Drugi deo prevoda objaviću sledećeg ponedeljka.
Na ovoj slici je „XP-51“ Mustang serijski broj 4, koji se nalazi u muzeju vazduhoplovstva u gradu Oškoš, savezna država Vinskonsin, SAD. Slovo „X“ (eng. eks) znači da je ovo bio eksperimentalni avion, pre nego što je uveden u serijsku proizvodnju.
Diskusija na temu pokretanja Mustanga nalazi se ovde.
=4с= Хајдук Вељко
Горан Баџић |