П-51Д Мустанг је легендарни ловачки авион из периода другог светског рата.
У Дигиталном Борбеном Симулатору (ДБС, енг. “DCS”) овај вадухоплов је симулиран до невероватних детаља. Процедуре покретања мотора, полетања и слетања готово да су истоветне као и код правог Мустанга.
Напредни летни модел захтева веома пажљиво руковање уређајима, палицом и педалама да би се авион одржао у ваздуху. А у борбеним заокретима и маневрима, и најмања грешка доводи до прегревања и зарибавања мотора, превлачења, ковита и сваљивања.
Када смо се пре неког времена =4с= Гром, =4с= Никола и ја нашли на линији да мало летимо Мустанга, мислио сам да ћу мотор лако покренути и без проблема одрадити процедуре вожења и полетања. Али, убрзо сам схватио да овде треба мало загрејати столицу читањем приручника за летење.
Због тога сам одлучио да из оригиналног приручника извучем и преведем поглавље о редовним процедурама и да то овде поставим. Превод сам поделио у два дела а први се бави процедурама од провера споља до вожења. Други део превода бави се радњама око полетња, прилаза за слетање и слетања и раду у условима ниских темепратура. Први део превода може се преузети овде а оригинални приручник ДБС симулације Мустанга, на енглеском језику, налази се овде. Други део превода објавићу следећег понедељка.
На овој слици је „XP-51“ Мустанг серијски број 4, који се налази у музеју ваздухопловства у граду Ошкош, савезна држава Винсконсин, САД. Слово „Х“ (енг. екс) значи да је ово био експериментални авион, пре него што је уведен у серијску производњу.
Дискусија на тему покретања Мустанга налази се овде.
=4c= Хајдук Вељко
Горан Баџић |