Почетна Историјат Галерија Преузимања Линкови Форум Документи Суперстарси Тенкови Чланови Пријава   

 Спитфајер, покретање мотора
Поставио: HajdukVeljko
02-05-2020

 

НАПОМЕНА: Овај текст је мој. аматерски превод претполетних провера, покретања и загревања мотора на Спитфајеру у ДБС-у (енг. "DCS - Digital combat simulator").

 

 

Претполетне провере

Претполетне провере:

Ручица за заустављање мотора мора  бити  у  задњем  положају "заустави" ("closed").

Ручица стајног трапа море да је у задњем (извучен трап) положају ("release"). Ручица за принудно извлачење стајног трапа мора да је забрављена у горњем положају.


Ручица вентила спољних резервоара за гориво мора да је у положају "затворени" ("OFF (closed)").

Ручица главног вентила за гориво мора да  је у положају "затворено" ("off").

Провери да су управљачке команде (палица, педале итд.) повезане са својим управљачким површинама. Прво провери рад педала вертикалног крмила – гледај репни део авиона и провери да се вертикално крмило помера лево и десно. Користи тастере: [Num4] или [Num6] за поглед уназад, [Z] или [X] (или осе педала) за управљање вертикалним крмилом. Затим провери рад "Y" осе палице, гурни је од себе до краја а затим је повуци на себе до краја. Следeће, провери крилца  – провери отклон десног крилца док помераш палицу у десно и левог крилца док помераш палицу у лево.

Оба Магнето прекидача мора да су у положају "искључени" ("OFF")

Вентил пумпе за гориво мора да је у положају "затворен" ("OFF").

Тројни инструмент притиска ваздуха у пнеуматском систему треба да показује најмање 250 lbs/in2. Када је резервоар за ваздух пун овај инструмент ће показиват 300 lbs/in2.

Подеси висиномер на 0 тако што ћеш поставити курзор на означено дугме и окретати га окретањем точкића ма мишу.

Провери закрилца. Пребаци ручицу закрилца у доњи (извучена) положај тастером [F] или левим кликом миша на означену ручицу. Погледај лево и десно крило и увери се да су механички показивачу у положају који одговара положају закрилца. Затим врати ручицу закрилца у почетни положај и провери да се механички показивачи враћају у почетни положај.

                                         

Провери рад крова кабине – [LCtrl+C] затвара кабину, а [LShift+C] је отвара. Провери чистоћу Плексигласа и да су рукохвати принудног отварања затворени.

Тастером [Num+] погурај ручицу гаса у напред до положаја када ће се активирати визуелни систем упозорења који се налази на инструмент табли.

У исто време увери се да 1. светли зелени сигнализатор стајног трапа на коме пише "извучен" ("DOWN") . 2. светли црвена лампица притиска за гориво. По завршетку ове провере система за упозорење, тастером [Num-] (или својом ручицом за гас) врати ручицу гаса у почетни положај.

                                     

Провери количину горива у резервоару. Притисни дугме поред инструмента и гледај казаљку. По завршетку провере отпусти дугме.

Авион је сада спреман за покретање мотора.

Одради следећу процедуру да покренеш мотор:

  • Повуци ручицу кочница точкова да задржиш авион у току покретања мотора.
  • Постави курзор на обележену ручицу на палици и окрећи точкић на мишу.


Пребаци   ручицу   главног   вентила   за   гориво   у   положај   "отворен"   ("ON"). Кликни на обележену ручицу или притисни тастер [T].

Почев од крајњег задњег положаја помери ручицу гаса у напред неких 10-12mm. Ручица се помера тастером [Num+] или твојом ручицом за гас.

Тастером  [PageUp] или твојом палицом помери ручицу корака пропелера у крајњи предњи положај.

                                      

 Тастером [H] или кликом на обележену ручицу помери је у крајњи предњи положај да активираш филтер за прашину ("FILTER IN OPERATION").

                                   

Постави курзор на рукохват пумпе за почетни довод горива и окрени точкић на мишу да одбравиш пумпу. Затим померај ручицу пумпе напред/назад (пун ход) да се доведе (напумпа) гориво до мотора. Пумпом се ради тастером [Insert] или левим дугметом миша када је курзор на пумпи. Табла доле показује број пуног хода пумпе који је потребан за довод горива зависно од спољне тепературе:

Тастерима [LCtrl+Insert] или кликом на ручну пумпу за подизање притиска горива, повећај притисак горива (9 - 10 пумпања) док се не угаси упозоравајућа лампица.

                                    

Тастерима [LShift+End] и [RShift+End], пребаци Магнето прекидаче у положај "ON".

Кликом миша отвори заштитне поклопце на тастерима електро покретача и калема.

Истовремено притисни тастер покретача [Home] и калема [Delete]. Чим мотор почне да се окреће тастером [M] или кликом миша погурај ручицу за заустављање мотора скроз у напред. Одмах затим отпусти тастере покретача и калема.

                                     

Ако се мотор не покрене, постави ручицу за заустављање мотора у крајњи задњи положај и поново одради процедуру покретања од почетака укључујући и почетни довод горива у мотор.

Загревање мотора

По успешном покретању мотора повуци палицу гаса у крајњи задњи положај.

Провери да је притисак уља у мотору у опсегу 60-120 lbs/in2.

Кликом миша врати заштитне поклопце на тастере калема и електропокретача.

Постави курзор на браву ручне пумпе и забрави је оректањем точкића на мишу.

Подеси ручицу гаса тако да мотор ради на 1000-1200обрта по обртомеру.

                                     

Настави са загревањем мотора на обртима од 1000-1200док се температура уља не подигне на 20°C а температура расхладне течности мотора на 60°C (леви и десни инструменти у доњем десном углу инструмент табле).

Припрема мотора за лет

Табела доле показује податке о раду мотора са различитим режимима рада супер-пуњача.

*- Податак је  за надморску висину мора

** - Податак је за одређену висину лета.

Ручицом гаса повећај притисак у усисној грани (ПУГ) на 4 lbs/in2 провери следеће:

1.)   Активирање друге брзине компресора; прекидач бирања брзине копресора треба да је у положају "AUTO" (аутоматско бирање степена преноса,) а затим на инструмент табли, лево од пилотског седишта, притисни (кликни на) дугме за проверу активације друге брзине компресора.  

Сигнална лампица на инструмент табли сигнализира успешну активацију друге брзине компресора.

Напомена: Пре активирања друге брзине компресора провери да притисак ваздуха у пенуматском систему није мањи од 150 lbs/in2.

 1.)   Рад Регулатора пропелера. Повуци ручицу захвата (корака) пропелера у крајњи задњи положај. Обрти мотора ће пасти за 250-300. Затим погурај ручицу у крајњи предњи положај. Обртаји мотора би требало да се врате тамо где су били.

2.)   Рад аутоматског регулатора температуре расхладне течности и уља. Притисни (кликни) дугме за проверу рада враташца хладњака. Проверу исправности рада враташца обавља механичар ван авиона.

3.) Ручицом гаса повећај ПУГ на 9 lbs/in2, и наизменично искључи прекидаче Магнетоа за проверу рада система за паљење смеше. Обрти мотора ће се чујно смањивати. Пад обрта мотора са искљученим једним Магнетом (у односу на рад са два Магнетоа) не сме да је већи од 100.

4.) Провери одзив рада мотора у режиму за полетање: повећај ПУГ на 12 lbs/in2 у трајању од

2- 3 секунде при обртајима мотора од 3000.

5.) У току провере мотора потребно је следеће:

- Држати пилотску палицу потпуно на себе.

- Репни део авиона се држи теретом који одговара тежини 2 просечна човека.

- Не дозволити да температура расхладне течности пређе 120°C а температура уља 85°C.

- Провери рад електричног генератора очитавањам положаја казаљке на волтметру и провери рад двосмерног гласовног радио уређаја.

 

Горан Баџић

=4с= Хајдук Вељко


Последњи чланци...

Ф-16Ц, Навигација
Нишански радар на авиону Ф-16Ц, други део
=4с= Џони
Нишански радар на авиону Ф-16Ц, Први део
Спитфајер, покретање мотора
Ф-16, ГАЂАЊЕ БОМБАМА МЕТОДОМ ЦЦРП
Настројавање ИНУ на авиону Ф-16Ц
Проналажење ласерских циљева главом Маверик ракете

 
Вести Чланови 



Team Speak